Nie jest tajemnicą, że nasza dieta powinna być bogata we wszystkie niezbędne witaminy, minerały oraz inne składniki odżywcze. Między innymi w witaminę B12, której niedobór może być bardzo przykry w skutkach dla naszego organizmu. Długotrwała niedostateczna ilość witaminy B12 w ludzkim organizmie może nawet zagrażać życiu!
Istotne jest więc odpowiednie rozpoznanie i leczenie niedoboru witaminy B12. Tym bardziej że objawy niedoboru tej witaminy są bardzo różne.

 

Duże ilości witamin z grupy B znajdziesz w jajkach, mleku i jego przetworach, rybach i wątróbce.
Foto: healthy living

 

 

 

Drastyczne objawy niedoboru

Niedostateczna ilość witaminy B12 manifestuje się jako złożony zespół chorobowy, na który składają się objawy somatyczne, neurologiczne i psychiatryczne. Objawy somatyczne to głównie pojawiająca się niedokrwistość, osłabienie, zmęczenie, zaburzenia pamięci i koncentracji, bóle głowy, tachykardia, zawroty głowy, bladość skóry i błon śluzowych. Oprócz tego pojawiają się także objawy ze strony przewodu pokarmowego: pieczenie języka, brak czucia smaku, brak apetytu i z czasem chudnięcie. Z kolei objawy neurologiczne niedoboru tej witaminy często dają znać o sobie w postaci osłabienia, zaburzenia czucia, dotyku czy wibracji, a także czucia temperatury i bólu. Do innych objawów zaliczamy: osłabienie siły mięśniowej kończyn oraz wzrost napięcia mięśniowego, zanik nerwu wzrokowego, co objawia się początkowo mroczkiem w polu widzenia, następnie osłabieniem ostrości wzroku, a z czasem nawet dochodzi do ślepoty. Natomiast objawy psychiatryczne to zaburzenia poznawcze, otępienie, zaburzenia zachowania, apatia, drażliwość, splątanie, zespoły urojeniowe, depresja. Przy znacznym i długotrwałym niedoborze witaminy B12 może dojść nawet do śpiączki, która najprawdopodobniej wynika z niedokrwistości oraz mocznicy.

 

Niedobór – skąd się wziął?

Warto zatem wiedzieć, skąd się biorą przyczyny niedoboru witaminy B12, a te są różne. Pomijając choroby wywołujące go, istotny wpływ ma też niewłaściwa dieta. Należy przy tym pamiętać, że niedobór witaminy B12 pojawia się często u wegan, alkoholików, anorektyków i ludzi starszych źle się odżywiających.

Każda z osób, które odczuwają dolegliwości, o których była mowa wyżej, powinna udać się do lekarza i przeprowadzić odpowiednie badania. Leczenie niedoboru witaminy B12 polega przede wszystkim na podawaniu medykamentów, na ogół należy podawać ją dziennie w dawce 1000 μg j.m., aż do przywrócenia wartości prawidłowych w organizmie, które wskaże lekarz.
Niezmiernie ważna jest zmiana diety, tak aby znów nie doprowadzić do niedoboru witaminy B12. A gdzie jej szukać poza apteką? Sporo jest jej w jajkach, które zawierają wszystkie niezbędne witaminy z grupy B, w tym dużą ilość witaminy B12, a także w mleku i jego przetworach. Jedna szklanka mleka 2-procentowego zaspokaja 100% zapotrzebowania na witaminę B12, dużo jest jej również w mleku sojowym, którego z kolei jedna filiżanka dostarcza około 50 procent dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Można także sięgnąć po ryby, które też są bogate w witaminę B12, głównie sardynki, makrela i łosoś, także wątróbka jest jedną z najbogatszych źródeł witamin z grupy B, w tym B12.

 

Karolina Świerc