Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Nieszanowane zajęcie

Brak kierowców ciężarówek w RFN jeszcze się pogłębi – ostrzegają organizacje branżowe. – Już teraz brakuje 80–100 tys. kierowców – powiedział rzecznik zarządu związku transportowego BGL Dirk Engelhardt.


BGL twierdzi też, że przewoźnicy muszą odrzucać zlecenia, nie biorą udziału w przetargach, sprzedają pojazdy bądź nie jeżdżą nimi, bo nie mają kierowców. Efekt? Niedobór kierowców ciężarówek stale rośnie. Co roku na emeryturę przechodzi od 30 do 35 tys. kierowców, a wydawanych jest tylko ok. 15–20 tys. nowych praw jazdy na samochody ciężarowe.

Deutschland braucht Lkw-Fahrer.
Foto: MAN Nutzfahrzeuge Group/Wikipedia

Niskie zarobki
Jedna trzecia kierowców ciężarówek w RFN ma 55 lat lub więcej – wynika z danych BGL. – Jeśli taki trend się utrzyma, za dziesięć lat będzie brakować ponad 230 tys. kierowców – wylicza Dirk Engelhardt i dodaje: – Jest pięć po dwunastej.
Zawód kierowcy jest mało atrakcyjny – przyznają branżowe organizacje nad Renem. Do największych bolączek zaliczają: poziom płac, zły wizerunek zawodu i warunki pracy, które utrudniają pogodzenie zawodu z życiem prywatnym. – Do tego dochodzi trudność w planowaniu tras, korki, presja czasu – wymienia Dirk Engelhardt i kontynuuje: – Wiele osób stwierdza, że nie chce już dłużej narażać się na ten stres.

Kierowcy z zagranicy
BGL ma nadzieję na sprowadzenie pracowników z zagranicy i prowadzi kampanię na rzecz bardziej wykwalifikowanej imigracji. Dlatego związek opowiada się za umowami dwustronnymi z krajami trzecimi, takimi jak Turcja, które mogłyby odesłać kierowców do RFN. Z punktu widzenia związku BGL sensowna byłaby też zmiana prawa dotyczącego prawa jazdy. – Jeśli ktoś uzyska prawo jazdy na samochody osobowe, to powinien móc prowadzić ciężarówki do 7,5, a nawet 10 czy 12 ton – powiedział Dirk Engelhardt. Pomocne byłyby także ułatwienia w przedłużaniu ważności praw jazdy dla kierowców samochodów ciężarowych powyżej 50. roku życia oraz internetowe formy obowiązkowego dokształcania kierowców ciężarówek.

Krzysztof Świerc

Show More