Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Cementownie się cieszą

Między Izbickiem a Otmicami zakończono budowę 1,5-kilometrowego odcinka drogi (6 metrów szerokości) z betonu, który kosztował 3,4 miliona złotych. Surowiec do realizacji tego przedsięwzięcia dostarczyła Cementownia Górażdże, a wykonawcą została firma Mobruk z Niecowa (województwo małopolskie).

 

To druga droga betonowa wykonana przez powiat strzelecki i druga w województwie opolskim, ale pionierem w tym względzie była gmina Ujazd. – Decydując się na budowę odcinka drogi między Izbickiem a Otmicami, przede wszystkim mieliśmy na uwadze to, żeby droga ta była trwała i odporna na różnego rodzaju zniszczenia, bo jest nią wywożony kamień z wyrobiska w Kamieniu Śląskim, którego transport niekoniecznie sprzyja nawierzchniom drogowym – powiedział Józef Swaczyna, starosta strzelecki i kandydat mniejszości niemieckiej do Senatu w zbliżających się wyborach parlamentarnych.

 

 

Drożej, ale ekonomiczniej

 

Wspomniany odcinek drogi kosztował 3,4 miliona złotych, a zatem jego wykonanie okazało się nieco droższe od nawierzchni z asfaltu, ale dzięki temu niższe będą koszty jego utrzymania, bez poważniejszego uszczerbku powinien przetrwać najbliższe dwie, trzy dekady! – podkreślił Józef Swaczyna. Z kolei prezes Cementowni Górażdże Andrzej Balcerek zwrócił uwagę na to, że każdy, kto chce i będzie budować w najbliższych latach drogi w regionie opolskim, powinien wykonywać je z betonu. Między innymi z tego powodu, że Opolszczyzna ma go na miejscu bardzo dużo, podobnie jak kruszywa na podbudowę.

 

 

Więcej takich dróg

 

Warto podkreślić, że oprócz większej trwałości drogi betonowej w porównaniu z asfaltową, także jazda po niej jest zdecydowanie bardziej komfortowa. Z tego też powodu władze kraju podjęły decyzję, że w najbliższych kilku latach w Polsce zostanie wybudowanych około 800–900 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad z betonu. Cementownie już się z tego planu cieszą, a prezesi tych przedsiębiorstw zacierają ręce. To jednak na razie jest jedynie melodia przyszłości, bo dzisiaj fakty są takie, że sprzedaż betonu na potrzeby budowy i reperacji dróg jest w Polsce śladowa.

 

 

Krzysztof Świerc

 

Show More