Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Erinnerungen (+Video)

 

 

20 kwietnia 1990 roku ukazało się pierwsze wydanie naszej gazety, a dziś, po opublikowaniu 1463 numerów na przestrzeni 30 lat świętujemy jubileusz, jakiego doczekało niewiele czasopism mniejszościowych powstałych po przełomie ustrojowym.

 

 

 

„Oberschlesische Nachrichten”, bo tak z początku nazywała się nasza gazeta, miała być co dwa tygodnie do nabycia w kioskach i pomimo trudności z jej pierwszym wydawcą, którym było jeszcze na krótko przedtem lojalne wobec PZPR Opolskie Wydawnictwo Prasowe (OWP), czasopismo w krótkim czasie osiągnęło nakład 20 tys. egzemplarzy, a każde z jego wydań było skierowane głównie do członków mniejszości niemieckiej. Pierwsze lata stały pod znakiem wydarzeń historycznych, które gazeta na bieżąco omawiała i komentowała: podpisanie polsko-niemieckiego traktatu o dobrym sąsiedztwie, wybory samorządowe i parlamentarne w Polsce, powstawanie kolejnych organizacji mniejszości niemieckiej.

 

 

Na własną rękę

W roku 1991 gazeta zmieniła swój dotychczasowy tytuł, przyjmując nazwę „Oberschlesische Zeitung”, a dwa lata później zaczęła ukazywać się nakładem wydawnictwa Silesiapress – przedsiębiorstwa, którego właścicielem był opolski TSKN wespół z 16 samorządami miejskimi i gminnymi z regionu. W późniejszym okresie gazetę przejęła spółka Pro Futura, należąca również do MN, a od 2018 roku jest objęta działalnością Związku Niemieckich Stowarzyszeń (VdG). W październiku 1993 roku zmieniła się formuła pisma: z periodyku ukazującego się co dwa tygodnie przerodziło się w tygodnik. Kolejna zmiana nazwy – na „Schlesisches Wochenblatt” – nastąpiła w 1995 roku. I wreszcie od 2011 roku gazeta jest wydawana pod nazwą „Wochenblatt.pl”.

Podobnie jak tytuł i formuła ukazywania się gazety zmieniały się też tematy poruszane na jej łamach. Prócz informacji o poszczególnych organizacjach mniejszości niemieckiej i polityce władz Polski i Niemiec wobec mniejszości narodowych i etnicznych, które do dziś dominują, znaczną część artykułów zamieszczanych w naszej gazecie stanowią te poświęcone historii Niemców na Śląsku oraz w innych regionach. Później pojawiły się kolejne obszary tematyczne, nie zawsze bezpośrednio związane z mniejszością niemiecką. Obecnie na przykład trudno sobie wyobrazić, aby na łamach „Wochenblatt.pl” obyło się bez artykułów traktujących o rozwoju stosunków polsko-niemieckich, stron poświęconych gospodarce, no i oczywiście zagadnień związanych ze sportem, w tym rozgrywkami Bundesligi, wraz z odnośnym konkursem z nagrodami.

 

 

Przyszłość

Dzisiejszy „Wochenblatt.pl” jest wprawdzie nadal gazetą wydawaną w formie papierowej, jednakże jako redakcja idziemy z duchem czasu, starając się pozyskać czytelników także online, wydając gazetę w formie elektronicznej, prowadząc własną witrynę internetową, a także poprzez obecność na Facebooku i Twitterze. Świat podlega ciągłym zmianom, co sprawia, że zwłaszcza małym mediom, które można też określić mianem niszowych, adresowanych do specyficznego kręgu odbiorców, niełatwo jest dotrzymać kroku. Staramy się to jednak czynić, np. przeprowadzając od pewnego czasu wywiady prezentowane w postaci filmów wideo, zaś odkąd wszystkie opolskie media MN działają pod dachem jednej firmy, można u nas znaleźć także programy telewizyjne i radiowe dla mniejszości niemieckiej.
Z okazji jubileuszu życzymy sobie przede wszystkim tego, aby udało nam się robić to, co robimy, przez kolejne 30 lat.

 


 

 

Hurra, wir werden 30!

 

 

Am 20. April 1990 kam die erste Ausgabe unserer Zeitung heraus. Heute, nach 1463 Ausgaben in 30 Jahren, feiern wir ein Jubiläum, das nicht viele Minderheitenzeitschriften nach der politischen Wende erreichen.

 

 

Die „Oberschlesischen Nachrichten“, denn so hieß unsere Zeitung anfangs, sollte alle zwei Wochen in den Kiosken erhältlich sein und trotz Schwierigkeiten mit dem ersten Herausgeber, also des noch vor kurzem PZPR-treuen Oppelner Presseverlags OWP, erreichte die Zeitschrift bald 20.000 Exemplare und richtete sich in jeder Ausgabe vornehmlich an die Mitglieder der deutschen Minderheit. Die ersten Jahre waren geprägt von historischen Ereignissen, die die Zeitung immer begleitet hatte: Unterzeichnung des deutsch-polnischen Nachbarschaftvertrages, Kommunal- und Parlamentswahlen in Polen, Entstehung weiterer Organisationen der deutschen Minderheit.

 

 

In eigener Regie

Im Jahr 1991 änderte die Zeitung ihren bisherigen Titel, wurde nun zur „Oberschlesischen Zeitung“ und zwei Jahre später erschien sie dann auch im Verlag Silesiapress, einem Unternehmen, dessen Eigner die Oppelner SKGD und 16 Städte und Gemeinden der Region waren. Später ging die Zeitung in die „Pro Futura“ über, ebenfalls eine minderheitseigene Firma und ist seit 2018 Teil des Verbandes deutscher Gesellschaften. Im Oktober 1993 änderte sich auch ihre Erscheinungsform: Aus einem Blatt, das alle zwei Wochen erschien, wurde nun eine Wochenschrift. Eine weitere Namensänderung folgte 1995 zum „Schlesischen Wochenblatt“ und schließlich gibt es seit 2011 das „Wochenblatt.pl.“

Ähnlich wie die Titel und die Erscheinungsformen, änderten sich auch die Themen. Neben Informationen rund um die einzelnen Organisationen der deutschen Minderheit und die Minderheitenpolitik Polens und Deutschlands, die den größten Teil des Inhalts eingenommen haben und bis heute einnehmen, sind Texte zur Geschichte der Deutschen in Schlesien und anderen Regionen ein bedeutender Bestandteil unserer Zeitung. Später kamen weitere Themenbereiche hinzu, die nicht immer mit der deutschen Minderheit direkt verbunden waren. Artikel zu deutsch-polnischen Beziehungen, unsere Wirtschaftsseiten und vor allem der Sport mit der Bundesliga und dem dazugehörigen Gewinnspiel sind heute aus dem Wochenblatt nicht mehr wegzudenken.

 

 

 

Zukunft

Das heutige „Wochenblatt.pl“ bleibt zwar weiterhin eine Zeitung in Papierform, doch gehen wir in der Redaktion mit der Zeit und suchen neue Leser auch online. Ob es nun mit dem E-Paper ist oder unserem Internetauftritt und der Aktivität bei Facebook und Twitter. Die Welt ändert sich stetig und da müssen insbesondere – oder vor allem – die kleinen Medien, die man auch als Nischenmedien bezeichnen kann, da sie eine sehr spezielle Leserschaft haben, versuchen mitzuhalten. So gibt es seit einiger Zeit bei uns Videointerviews und seitdem alle Oppelner Medien unter einem Firmendach sind, finden Sie bei uns auch die TV- und Radiosendungen für die deutsche Minderheit.

Zum Jubiläum können wir uns da nur wünschen, dass wir auch weitere 30 Jahre weitermachen können.

Rudolf Urban

Show More