Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Lepiej niż przed pandemią

Chociaż wielu przedsiębiorców nadal cierpi z powodu obostrzeń pandemicznych, to i tak handel Polskiz Niemcami rośnie i jest obecnie wyższy niż przed koronakryzysem. W styczniu i lutym bieżącego roku wartość obrotów handlowych między Polską i Niemcami wzrosła o 5,1 procent w porównaniu do tego samego okresu przed rokiem.

Chodzi o okres, zanim pandemia wyhamowała obydwie gospodarki, co wynika z danych Federalnego Urzędu Statystycznego, które opracowała Komisja Wschodnia Niemieckiej Gospodarki. Eksperci mają nadzieję na trwały powrót do wzrostu w handlu między obydwoma krajami. W ubiegłym roku obrót handlowy Polski i Niemiec załamał się w kwietniu i nadrabiał zaległości jesienią. W efekcie w całym 2020 roku lekko zmalał, dokładnie o 0,4 procent, i wart był niemal 123,5 miliarda euro. Przypomnijmy, że w poprzednich latach handel między obydwoma krajami mocno rósł – w 2019 roku o 4,2 procent, a w 2018 roku o 7,5 procent.

 

Der deutsch-polnische Handelsumsatz floriert.
Foto: www.goethe.de

Mniejszy deficyt w handlu z Niemcami

„Wzrost w styczniu i lutym bieżącego roku wynika przede wszystkim z gwałtownego wzrostu niemieckiego importu z Polski” – twierdzi Adrian Stadnicki, dyrektor regionalny na Europę Centralną w Komisji Wschodniej Niemieckiej Gospodarki, i dodaje: „Produkty «Made in Poland» cieszą się większym zainteresowaniem niż kiedykolwiek”.Polski eksport do Niemiec wzrósł w pierwszych miesiącach 2021 roku o 7,7 procent rok do roku, szybciej niż niemiecki eksport do Polski (2,8 procent). Zmniejsza się tym samym deficyt handlowy Polski w handlu z Niemcami. Polskie towary warte były 10,4 miliarda euro, a niemieckie 11,7 miliarda euro.Za wzrosty odpowiedzialny jest przede wszystkim handel maszynami, produktami elektrotechnicznymi i pojazdami. „W lutym tego roku szczególnie silny wzrost, bo sięgający ponad 10 procent, obserwowaliśmy też w innym ważnym filarze – produktach chemicznych” – mówi Adrian Stadnicki. Wzrost obrotów z Polską jest wart odnotowania, bo ogólne obroty handlowe Niemiec nadal są poniżej poziomu sprzed kryzysu i spadły w styczniu i lutym o 4,4 procent rok do roku.

 

Handel rośnie mimo ogólnych spadków

Należy jednak podkreślić, że niemiecka gospodarka jest największą w Europie i jedną z najpotężniejszych na świecie i przy tak dużym „tąpnięciu” jak to, które spowodowane zostałokoronakryzysem, jej powrót do normalności jest wolniejszy, niż ma to miejsce w przypadku mniejszych gospodarek. „Cieszy mnie fakt, że dalsza perspektywa współpracy Polski z Niemcami jest pozytywna” – ocenia Adrian Stadnicki i kontynuuje: „Efekt doganiania ubiegłorocznych spadkóworaz ożywiające się gospodarki Polski iNiemiec powinny dwustronnemu handlowi dać silny impuls. Podobnych efektów oczekuje się też w relacjach handlowych z całą Grupą Wyszehradzką”.Warto podkreślić, że w 2019 roku Polska wyprzedziła Włochy i została piątym największym partnerem handlowym Niemiec, po Chinach, Holandii, Stanach Zjednoczonych i Francji. Komisja Wschodnia Niemieckiej Gospodarkizwraca jednak uwagę, że gdyby patrzeć na Grupę Wyszehradzką (Czechy, Polska,Słowacja, Węgry) jako całość, to ona byłaby największym partnerem handlowym Niemiec, wyprzedzając nawet Chiny!

Johann Engel

Show More