Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Die Gedanken sind frei

Śląski Festiwal Muzyczny 2023

Moja sobotnia (27.05.) podróż do Görlitz na otwarcie Śląskiego Festiwalu Muzycznego po raz kolejny przypomniała mi o dobrym porównaniu. W 1869 r. Adolf Tramnitz, znany niemiecki leśnik, który urodził się w Szczecinie, a zmarł w Kotlinie Kłodzkiej, porównał Śląsk do liścia dębu. Z Odrą jako głównym żebrem liścia. Śląsk okazuje się szczególnie bogatym krajem, o ile nie zapomni się, że leży po lewej i prawej stronie Odry. I o ile nie zapomina się, że śląska kultura, podobnie jak niemiecka kultura, nauka i przemysł, powstały po obu stronach Odry.

Duch Śląska jest przy tym różnorodny. Dlatego Johann Wolfgang von Goethe, który podróżował po Śląsku w 1790 r., zwłaszcza w celu poznania przemysłu górniczego i stalowego, nazwał ten region z podziwem „dziesięciokrotnie interesującym krajem”. Jego podróż zaprowadziła go aż do Tarnowskich Gór na Górnym Śląsku, gdzie uruchomiono pierwszą maszynę parową na kontynencie europejskim. Także Alexander von Humboldt udał się na Górny Śląsk również po to, by zapoznać się z rozwojem przemysłu i górnictwa.

Jako Ślązak i rzecznik Grupy Roboczej Mniejszości Niemieckich z 25 krajów, podczas otwarcia Śląskiego Festiwalu Muzycznego powiedziałem, że niemiecka kultura powstała i żyje do dziś dzięki mniejszościom niemieckim w krajach, w których żyją i pomagają kształtować różnorodność kulturową. Z tak różnorodnego bogactwa wyrosły na przestrzeni wieków liczne miejsca i wydarzenia o znaczeniu kulturalnym i historycznym.

Jednym z nich jest Śląski Festiwal Muzyczny, który jest prawdopodobnie najstarszym festiwalem muzycznym w Niemczech. Począwszy od zorganizowanego w 1830 r. w Szczawnie-Zdroju, festiwale muzyczne miały następnie miejsce w: Świebodzicach, Świdnicy, Strzegomiu, Wałbrzychu, Brzegu, Jaworze, Kamiennej Górze, Wrocławiu i wreszcie w Görlitz. Ze wzlotami i upadkami w tym roku organizowane są po raz 34. jako międzynarodowa koncepcja postrzegania Śląska jako europejskiego obszaru kulturowego, podzielonego między Niemcy, Polskę i Czechy. A teraz, gdy wiele rzeczy ulega fragmentacji, szczególnie potrzebujemy żywego europejskiego wymiaru.

Ale ponieważ bez Górnego Śląska śląski obszar kulturowy jest tak nie do pomyślenia jak liść dębu bez jego prawej strony, uważam, że koncerty powinny odbywać się również na Górnym Śląsku. W końcu Beethoven, Weber i Elsner też mają tu swoje stałe miejsce.

Bernard Gaida

Titelfoto: Bernard Gaida mit Stephan Rauhut, dem Geschäftsführer der Schlesischen Musikfeste (Foto: privat)

Show More