Z Sybillą Dzumlą, koordynatorką projektu „Deutsch AG”, o rozpoczęciu projektu w nowym roku szkolnym rozmawia Ewa Stolz.
Projekt „Deutsch AG” ruszył ponownie wraz z nowym rokiem szkolnym. Czy fakt, że język niemiecki jako język mniejszości jest ponownie nauczany w szkołach podstawowych w wymiarze trzech godzin lekcyjnych, nie spowoduje ograniczenia projektu?
Kontynuujemy projekt w normalnym trybie. Nadal istnieje duże zapotrzebowanie na dodatkowe lekcje języka niemieckiego i staramy się je w miarę możliwości zaspokoić w ramach projektu „Deutsch AG”.
Do których klas skierowany jest tegoroczny projekt?
Do klas IV–VIII. Trzy młodsze roczniki dołączyły później, ale na pewno pozostaną. Włożyliśmy wiele pracy w przygotowanie programów nauczania i materiałów dydaktycznych w latach, w których niemiecki jako język mniejszości został zredukowany z trzech do jednej lekcji, dlatego zdecydowaliśmy się utrzymać go w klasach od czwartej do ósmej. Korzyści, tj. umiejętności w zakresie języka niemieckiego, jakie nabywają ci uczniowie, są tak znaczące dla mniejszości niemieckiej, dla regionu i dla samych uczniów, że nie chcieliśmy się bez nich obejść. Obecnie mamy łącznie 235 grup, co może się zmienić we wrześniu, gdyż do końca miesiąca można się jeszcze zgłaszać.
Jak właściwie wygląda nauczanie w grupach „Deutsch AG”?
Przygotowaliśmy dwa programy nauczania, jeden dla klas IV–VI i jeden dla klas VII–VIII. Pod względem dydaktyki i metodologii są to normalne lekcje języka niemieckiego. Ale treść jest związana z tematyką mniejszości. Na przykład nasz program nauczania obejmuje dyskusję na temat świąt, tradycji i zwyczajów, które są obchodzone i kultywowane przez mniejszość. Dzieci powinny się zatem uczyć nie tylko języka niemieckiego, ale także kultury niemieckiej.
– W ciągu dwóch lat pojawiły się duże braki w zakresie znajomości języka niemieckiego i teraz staramy się to zrekompensować.
Czy projekt „Deutsch AG” otrzymał nowe cele w związku z wcześniejszymi ograniczeniami dotyczącymi nauczania języka niemieckiego?
Jak najbardziej. W ciągu ostatnich dwóch lat pojawiły się poważne braki w zakresie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim i obecnie staramy się je zrekompensować. Dzieci, które miały tylko jedną godzinę języka niemieckiego jako języka mniejszości w ciągu ostatnich dwóch lat, prawie nie były w stanie się rozwijać. W rzeczywistości trzy godziny języka mniejszości to za mało, aby dzieci nauczyły się komunikować po niemiecku, śpiewać, czytać, mówić swobodnie bez strachu. I to właśnie jest celem projektu „Deutsch AG”. Nie tylko poznać język na poziomie gramatycznym, ale nauczyć się swobodnie komunikować.
Jak można jeszcze zgłosić uczestnictwo w projekcie?
Podstawowym wymogiem jest znalezienie co najmniej siedmiu uczniów w podobnej grupie wiekowej i najlepiej nauczyciela. Szkoły, dyrektorzy lub nauczyciele mogą się z nami skontaktować. Następnie poinformujemy o kolejnych krokach.