Na podstawie ustawy z 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 wprowadzono zmiany w ustawie z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym, a ściślej rzecz ujmując w jej art. 15. Aktualna treść przepisu brzmi: Wnioski o wypłatę dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy zmienianej w art. 910, złożone w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2024 r., pozostawia się bez rozpoznania. Podany artykuł odsyła z kolei do przepisów Prawa energetycznego.
Zryczałtowany dodatek energetyczny
Odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej przysługuje zryczałtowany dodatek energetyczny. Dodatek energetyczny wynosi rocznie nie więcej niż 30% iloczynu limitu zużycia energii elektrycznej oraz średniej ceny energii elektrycznej dla odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym. Wysokość limitu wynosi:
1) 900 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną,
2) 1250 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób,
3) 1500 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób.
Minister właściwy do spraw energii ogłasza, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość dodatku energetycznego na kolejne 12 miesięcy, biorąc pod uwagę środki przewidziane na ten cel w ustawie budżetowej.
Kancelaria Radcy Prawnego Łukasz Kuczyński
Dodatek energetyczny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji, na wniosek odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej. Do wniosku dołącza się kopię umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej. Dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 10. każdego miesiąca z góry, z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku.
Dodatek energetyczny wypłacają gminy. Gminy otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie wypłat dodatku energetycznego w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej. Przy ustalaniu wysokości dotacji celowej na realizację wypłat dodatku energetycznego uwzględnia się koszty wypłacania odbiorcom wrażliwym energii elektrycznej dodatku energetycznego w wysokości 2% łącznej kwoty dotacji wypłaconych w gminie.
Z punktu widzenia gmin
Ustawą z 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła wprowadzono kompleksowe mechanizmy osłonowe dla gospodarstw domowych w zakresie kosztów energii na 2024 r. Wobec tego zasadne jest utrzymanie w całym 2024 r. zawieszenia wypłat dodatku energetycznego. Dodatek nie był również wypłacany w 2023 r. i nie stanowił istotnego wsparcia dla odbiorców energii. Z punktu widzenia samorządów (gmin) to dobra wiadomość, bowiem przepis automatycznie przewiduje pozostawanie wniosku o dodatek energetyczny bez rozpoznania.
Dodatek energetyczny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji, na wniosek odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej.
Podane regulacje prawne są korzystne z punktu widzenia gmin, bowiem zawieszają procedury wypłat dodatku energetycznego. Z drugiej strony, w 2024 r. nadal obowiązują przepisy w zakresie dodatku osłonowego, w szczególności gminy nadal przyjmują wnioski o wypłatę tego świadczenia. Natomiast przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Wydania decyzji wymaga odmowa przyznania dodatku osłonowego, uchylenie lub zmiana prawa do tego dodatku oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego.
Łukasz Kuczyński / K. Ś.