Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Z dodatkiem energii

Lato zbliża się do nas wielkimi krokami. Z dnia na dzień rośnie temperatura, a kiedy przekracza 20 stopni, zrzucamy z siebie ciepłe ubrania i szukamy sposobów na to, jak się ochłodzić. Latem lubimy przesiadywać w cieniu, brać zimne prysznice i jeść lody, bo jest nam gorąco. Czy jednak jest to właściwe rozwiązanie?

Dziś przedstawiam skuteczne sposoby na to, jak się ochłodzić pożywnym jedzeniem z dodatkiem życiowej energii. Zgodnie z założeniami ajurwedy jedna z klasyfikacji jedzenia dzieli produkty na chłodzące i rozgrzewające. Często wybieramy je intuicyjnie – zimą gotując pełne aromatycznych przypraw zupy i gulasze, a latem chętniej sięgając po soczyste owoce. Jednak według zwolenników tego starohinduskiego systemu wiedzy medycznej o właściwościach produktów nie świadczy jedynie temperatura, w jakiej są przygotowywane i spożywane. Rozgrzanie lub ochłodzenie ciała nie dzieje się na talerzu, ale w jelicie.

Produkty z dużą zawartością wody

Najlepsze napoje chłodzące to te, które zawierają: cytrynę, kokos, miętę i nać selera.
Foto: Unsplash

Dopiero kiedy spożywane przez nas jedzenie dotrze do tego odcinka przewodu pokarmowego, zaczynamy odczuwać zmianę w percepcji temperatury. Z założenia pokarmy, których główny składnik to woda, mają największe chłodzące właściwości. Odpowiednie nawilżenie organizmu jest podstawą jego ochłodzenia. Im więcej płynów spożywamy, tym lepiej funkcjonują wszystkie komórki naszego działa i mają mniejsze skłonności do „przegrzewania”. Picie i zjadanie odpowiedniej ilości płynów reguluje też proces wypacania, który również ma wpływ na utrzymanie optymalnej temperatury ciała. Kiedy nasze ciało się przegrzewa, automatycznie włącza wewnętrzny system chłodzenia w postaci pocenia. To naturalna i pożądana, chociaż nie zawsze lubiana przez nas reakcja organizmu. Należy jednak pamiętać, że aby zachować wewnętrzną równowagę, musimy uzupełniać płyny, które wytracamy przez skórę. Pot składa się nie tylko z wody, ale też z elektrolitów, czyli jonów sodu, potasu, wapnia, magnezu, i o ich spożywaniu też powinniśmy pamiętać w okresach wzmożonego przegrzewania organizmu.

Temperatura pokojowa

W upalne dni najchętniej do wszystkich posiłków dodawalibyśmy kostki lodu dla natychmiastowego schłodzenia. Według ajurwedy jest to działanie, które może przynieść nam efekt odwrotny od pożądanego – zbyt zimny posiłek jest stresorem dla naszego układu pokarmowego. To jak terapia szokowa, która generuje natychmiastową reakcję obronną organizmu w postaci podwyższenia jego temperatury.

Rozgrzanie lub ochłodzenie ciała nie dzieje się na talerzu, ale w jelicie.

Latem wybierajmy posiłki w temperaturze pokojowej, które ukoją ciało i będą łagodne dla układu pokarmowego. Warto pamiętać jednak, że należy słuchać przede wszystkim potrzeb swojego ciała, które są definiowane nie tylko przez temperaturę i pory roku, ale również potrzeby zdrowotne i emocjonalne. Jeśli w upalny dzień czujemy, że nasze nerwy po ciężkim dniu może ukoić kubek gorącego kakao z ashwagandhą, nie odmawiajmy go sobie na siłę. Sezon letni z całym urodzajem świeżych warzyw, owoców i ziół stwarza idealne warunki do eksperymentowania nie tylko ze smakiem, ale i przyjemnością.

Lista chłodzących warzyw, owoców, napojów i ziół:

Warzywa: ogórki, bakłażany, pieczarki, szparagi zielone, liściaste warzywa, cukinie, pomidory, papryki, seler naciowy.

Owoce: ananasy, grejpfruty, arbuzy, melony, limonki, pomarańcze, truskawki, borówki, banany, cytryny, kiwi.

Napoje: lemoniada z cytryną bez cukru, woda kokosowa, woda ze szczyptą soli.

Zioła: mięta, nać selera.

Karolina Świerc

Show More