W ciągu najbliższych lat smalec, kiszona kapusta, filtry do kawy mogą zniknąć z niemieckich supermarketów, bo tracą na znaczeniu. Powodem są zmieniające się nawyki żywieniowe Niemców oraz fakt, że pokolenie powojenne, urodzone przed 1952 r., powoli wymiera – wynika z raportu Consumer Panel Services GfK należącego do grupy Yougov.
Zmiana nawyków żywieniowych to zjawisko nieustannie towarzyszące społeczeństwom. Rzadko jednak zmiany te były tak zauważalne jak obecnie. Najnowszy raport GfK pokazuje, że klasyczne produkty, które są spożywane głównie przez pokolenie powojenne, mogą się wkrótce stać rzadkością w niemieckich supermarketach. Ze statystyk GfK wynika, iż tłuszcze zwierzęce, np. smalec, wciąż są popularne w pokoleniu powojennym (41% obrotów).
Zamienniki roślinne
36% przypada na pokolenie wyżu demograficznego (57–71 lat) i niecałe 17% na pokolenie X (42–56 lat). Tylko 6% obrotów przypada na millenialsów (27–41 lat) i jeszcze młodsze pokolenie Z (12–26 lat). Ze względu na trend w kierunku diety roślinnej oraz wiek odpowiedniej grupy konsumentów smalec będzie tracił na znaczeniu – prognozuje ekspert ds. handlu i autor badania Robert Kecskes. W 2024 r. udział pokolenia powojennego w obrotach ze sprzedaży produktów codziennego użytku wynosił tylko 14%. Dwa młodsze pokolenia – millenialsi i zoomerzy – razem osiągają 29%. Zamiast po mleko do picia, napoje mleczne, produkty na bazie śmietany, jogurty, twarogi i desery znacznie częściej sięgają one po zamienniki roślinne. Osoby poniżej 42. roku życia odpowiadają za prawie połowę obrotów tymi produktami, podczas gdy pokolenie „baby boomers” (wyżu demograficznego) jedynie za 6%. W przyszłości niepewny może być także los takich artykułów jak mleko skondensowane czy śmietanka do kawy. Według badania dwie trzecie obrotów z tych produktów przypada na pokolenie powojenne i boomersów, ale jedynie nieco ponad 10% na millenialsów i pokolenie Z.
Zmiana nawyków żywieniowych to zjawisko, które nieustannie towarzyszy społeczeństwom.
Supermarkety przyszłości
Zachodzące zmiany wpływają również na kulturę picia kawy. Spadek popularności kawy filtrowanej, szczególnie wśród młodszych osób, ma negatywny wpływ na sprzedaż filtrów do kawy. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w malejącym popycie na nie w supermarketach. Niewielkim zainteresowaniem najmłodszych pokoleń cieszą się również takie klasyki jak kiszona i czerwona kapusta w puszkach. Tylko nieco ponad 15% obrotów z ich sprzedaży przypada na millenialsów i zoomerów. Zdaniem autora badań Roberta Kecskesa te artykuły spożywcze mogą się stać „przestarzałym modelem dziedzictwa kulinarnego naszych dziadków”. Postępujące wymieranie powojennego pokolenia i inne preferencje młodszych generacji mogą doprowadzić do ponownego przeanalizowania różnorodności produktów dostępnych w supermarketach. Produkty, na które nie ma już popytu, znikają z rynku. Zjawisko to ma wpływ nie tylko na dostępność niektórych artykułów, ale także na produkcję rolną i cały przemysł spożywczy. Dostosowanie się do nowych smaków przy jednoczesnym zachowaniu kulinarnego dziedzictwa będzie dla producentów i handlowców dużym wyzwaniem.