Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Siła w słabym euro

W Europie i USA tak potężne koncerny jak LVMH, Kering, Hermès czy Prada ostatnio odnotowały rekordową sprzedaż. Na całym świecie ich wskaźniki sprzedaży i zyski wzrosły o 20–30%, a klienci najwyraźniej zaakceptowali podwyżki cen.


W przeciwieństwie do innych sektorów klientela producentów dóbr luksusowych składa się z osób zamożnych. Są one „mniej wrażliwe na inflację, ryzyko recesji czy obawy o swoje miejsca pracy”, jak wyjaśnia Arnaud Cadart, zarządzający portfelem w firmie Flornoy. Interesy idą dobrze na całym świecie z wyjątkiem Chin, gdzie surowe ograniczenia związane z pandemią doprowadziły ostatnio do osłabienia popytu. Przykład? W pierwszej połowie tego roku luksusowa marka odzieżowa Prada zwiększyła sprzedaż w Europie o 89%, przede wszystkim dzięki ożywieniu ruchu turystycznego. Skorzystał na tym również francuski producent odzieży Moncler, który odnotował 42-procentowy wzrost sprzedaży. Należy dodać, że na dochody producentów dóbr luksusowych pozytywny wpływ miało także słabe euro.

In der ersten Hälfte diesen Jahres steigerte die Luxusmodemarke Prada ihren Umsatz in Europa um 89 Prozent.
Foto: Pavel Gromov/Wikipedia

Czynnik wzrostu sprzedaży
Zwłaszcza klienci z USA chętnie kupowali luksusowe artykuły ze względu na mocnego dolara. – Obecnie w Europie sprzedajemy obywatelom USA cztery razy więcej niż w ubiegłym roku – mówi Jean-Marc Duplaix, dyrektor finansowy koncernu Kering, który jest właścicielem takich luksusowych marek jak: Gucci, Yves Saint Laurent i Balenciaga. Słabe euro przynosi podwójną korzyść producentom dóbr luksusowych. Większość produkcji odbywa się w Europie, która jest obecnie stosunkowo tania ze względu na słabe euro, a z drugiej strony produkty te są często sprzedawane za granicą, gdzie płaci się za nie silnym obecnie dolarem. W rezultacie jeden z największych na świecie producentów dóbr luksusowych, francuski koncern LVMH, odnotował w pierwszej połowie bieżącego roku wzrost obrotów o 28%. Jedna czwarta tego wzrostu wynikała z efektów walutowych, jak wyjaśnił jego zarząd.

„Klientów nie obchodzi wzrost cen”
Producenci artykułów luksusowych mogą bez większych problemów przerzucić rosnące ceny produktów wstępnych i surowców na swoich zamożnych klientów. – Klienci na razie nie przejmują się podwyżkami cen – wyjaśnia menedżer w firmie Monocle Pierre Michaud i dodaje: – Wyniki sprzedaży we Francji wzrosły o 41%, a to nowy rekord.

Mimo ogólnie wciąż niepewnych perspektyw gospodarczych producenci dóbr luksusowych są w tej chwili pewni siebie. Na przykład francuski Kering, skupiający producentów produktów markowych, ogłosił w czerwcu, że chce podwoić sprzedaż marki odzieżowej Yves Saint Laurent do 5 mld euro rocznie. Z kolei firma Ferrari chce do 2026 r. zwiększyć obroty do 6,7 mld euro, co oznacza wzrost o 40% w porównaniu z obrotami przewidywanymi w tym roku.

K.Ś.

Show More