Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wiedza praktyczna i potrzebna

W minionym tygodniu (19 maja) przedsiębiorcy z województwa opolskiego mieli okazję zdobyć praktyczną wiedzę na temat tego, jak rozwijać działalność na rynku niemieckim i efektywnie wykorzystywać swój potencjał. Stało się tak za sprawą Izby Gospodarczej „Śląsk”, która we współpracy z Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki w Opolu zorganizowała forum w formie online „Polski przedsiębiorca na niemieckim rynku – możliwości, wsparcie instytucjonalne, ograniczenia”.

 

Podczas forum poruszone zostały m.in. tematy związane ze wsparciem instytucjonalnym. Przedstawiono też wiedzę z punktu widzenia praktyków od lat budujących polsko-niemiecką współpracę gospodarczą. Była również możliwość zapoznania się z pozytywnymi cechami wskazanego rynku, a także z tymi, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się trudne. Premierowe forum online okazało się ogromnym sukcesem. O jego randze, znaczeniu oraz potrzebie organizacji świadczy też fakt, że otworzyła je konsul Republiki Federalnej Niemiec w Opolu Birgit Fisel-Rösle.

 

Relacje biznesowe

Bliskie sąsiedztwo Niemiec otwiera szereg możliwości dla przedsiębiorców z większości branż reprezentujących województwo opolskie. Dlatego forum stanowiło doskonałą okazję do zapoznania się ze specyfiką tamtejszego rynku. Podczas wirtualnego spotkania zainteresowani znaleźli odpowiedzi na szereg pytań, w tym na pytanie, jakie mechanizmy pozwalają budować najefektywniejsze relacje biznesowe. Zapoznali się także z konkretną wiedzą z zakresu wsparcia przedsiębiorczości i dotyczącą funkcjonowania rynku niemieckiego. Z kolei przedstawiciele opolskich firm o mocno ugruntowanej pozycji na rynku niemieckim oraz loża ekspertów odpowiadali na pytania związane z aspektami formalno-prawno-podatkowymi, przedstawiając praktyczną wiedzę na temat nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji biznesowych z Niemcami.

 

 

Optymistyczne plany

Organizatorzy są przekonani, że poruszane podczas forum zagadnienia będą solidną podstawą do stworzenia modelu biznesowego umożliwiającego sprawne wejście na rynek Republiki Federalnej Niemiec. Co więcej, planują już kolejne takie przedsięwzięcia dotyczące rynku niemieckiego, ale z jeszcze wnikliwszym spojrzeniem na niego. Co ciekawe, w planach jest także organizacja takich forów, które zgłębią tajniki rynku austriackiego i czeskiego, też bardzo interesujących dla przedsiębiorców z województwa opolskiego. – Drugie takie forum planowaliśmy zorganizować z końcem czerwca, początkiem lipca bieżącego roku, ale nie wiem, czy jest to właściwy i trafny termin, bo to okres przedwakacyjny, w którym przedsiębiorcy mają głowy zaprzątnięte innym sprawami. Dlatego nie wykluczamy organizacji kolejnego forum z końcem sierpnia oraz w październiku tego roku – informuje Norbert Rasch, wiceprezes Izby Gospodarczej „Śląsk” i dyrektor firmy APN w Opolu, i dodaje:

 

– Cieszy mnie jednak fakt, że to minione, premierowe forum cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, bo momentami mieliśmy 200 uczestników.

 

Na uwagę zasługuje też to, że majowe forum było w każdym calu profesjonalne. Złożone było bowiem z teoretyków i praktyków. Ci pierwsi mówili m.in. o tym, jakie instytucje pomagają przedsiębiorcom i mogą wskazać im dalszą drogę.

 

Można odnieść sukces

– Uważam, że te drogi zostały przedsiębiorcom odpowiednio i skutecznie wskazane. Przekonująco mówił o nich dyrektor OCRG Roland Wrzeciono i Andrea Zachoń z Enterprise Europe Network Polska, która wręcz apelowała: przyjdźcie do nas, my wam pokażemy, dokąd się zwrócić i jakie środki można zdobyć na realizację swojego celu – podkreślił Norbert Rasch, który w imieniu organizatorów powiedział także: – Forum przede wszystkim ukierunkowane było na małe i średnie przedsiębiorstwa, które pomimo koronakryzysu powinny nadal się rozwijać.

Na uwagę zasługuje fakt, że nieprzypadkowo tematem tego forum był rynek niemiecki. Jest to bowiem najpotężniejsza gospodarka w Europie i czwarta na świecie, ale… jest to też gospodarka bardzo konkurencyjna, niezwykle innowacyjna i wejście na nią nie jest proste, podobnie zresztą jak odniesienie na niej sukcesu. Jednak pokusa, by tam się znaleźć, ze zrozumiałych względów jest ogromna. Jeśli jednak zrobi się to z głową i z pomocą doświadczonych ekspertów, takich, jacy wzięli udział w forum, to można odnieść spektakularne zwycięstwo. Bardzo pozytywnym symptomem było też to, że spośród kilkudziesięciu pytań ze strony przedsiębiorców, które dotarły do ekspertów uczestniczących w spotkaniu, zaledwie dwa dotyczyły problemów związanych z pandemią koronawirusa.

 

Die Wirtschaftskammer “Schlesien” organisierte in Zusammenarbeit mit dem OCRG in Oppeln das online-Forum. Foto.: screenshot

 

Wierzchołek góry lodowej

– To jest niezwykle optymistyczne! Widać bowiem, że przedsiębiorcy patrzą do przodu, jak się rozwijać, a nie zwijać przez koronakryzys.  Bardzo mnie to ucieszyło, bo chcąc coś osiągnąć, nie można ciągle oglądać się za siebie, myśleć negatywnie i koncentrować na tym, co mi grozi. Gdyby tak patrzono, byłaby to destrukcja w czystej postaci – uważa Norbert Rasch. Pierwsze forum, „Polski przedsiębiorca na niemieckim rynku – możliwości, wsparcie instytucjonalne, ograniczenia”, trwało dwie godziny, podczas których zgłębiono wiele kwestii. Jednak zdaniem ekspertów i przedsiębiorców dotknięto dopiero wierzchołka góry lodowej. Dlatego organizatorzy zdopingowani są, wręcz zdeterminowani, do organizacji kolejnego takiego spotkania. –

 

Pragnę serdecznie podziękować prelegentom, że tak wspaniale się przygotowali, dzięki czemu przedsięwzięcie to było tak profesjonalne. Szczególnie zaimponowali mi Georg Smuda z firmy Smuda Consulting i Agnieszka Gross z Euroceras  Sp. z.o.o., którzy niezwykle merytorycznie, a przede wszystkim praktycznie podeszli do podjętego przez nas tematu. To było imponujące, pełne „poweru”, czytelne dla zainteresowanych i na pewno bardzo przydatne, a o to przecież chodziło

 

– kończy Norbert Rasch.

 

Podziękowania

Reasumując – premierowe forum online, m.in. dzięki prelegentom i partnerom, okazało się absolutnym sukcesem. Dlatego Izba Gospodarcza „Śląsk” za pośrednictwem naszych łamów kieruje podziękowania do następujących podmiotów: Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki, Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacja Rozwoju Śląska, IHK Magdeburg, Enterprise Europe Network Polska, Stowarzyszenie „Promocja Przedsiębiorczości”, Euroceras Sp. z.o.o.,  Smuda Consulting,  Wochenblatt.pl, który był partnerem medialnym tego przedsięwzięcia, i  Konsulat Niemiec w Opolu.

Krzysztof Świerc

Show More