Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Dworzec połączony z miejską kulturą

Dworzec w Olsztynku

Wnętrze i elewacja dworca PKP w Olsztynku (niem. Hohenstein), przez który rokrocznie przewija się ponad 90 tys. podróżnych, są w fatalnym stanie. Wkrótce ma się to zmienić. Budynek otrzyma nowy wygląd i będzie służyć nie tylko podróżnym, ale i tutejszej społeczności lokalnej.

 

Pierwszy pociąg do miasta wjechał w 1887 roku od strony Olsztyna (niem. Allenstein). W roku następnym uruchomiono połączenie kolejowe z Działdowem (niem. Soldau), a w 1891 roku z Ostródą (niem. Osterode). W tym czasie zbudowano też budynek dworca kolejowego, podobny do wielu innych dworców, jakie powstawały na terenie Prus Wschodnich. Stary budynek, jeden z ładniejszych w regionie, służył przez wiele lat i nawet w trakcie walk w 1914 roku nie uległ zniszczeniu. Był świadkiem ważnych wydarzeń związanych z bitwą pod Tannenbergiem. Z czasem nie odpowiadał swoim wyglądem randze, jaką zyskało miasto w latach trzydziestych. Stąd zapadła decyzja o budowie nowoczesnego dworca wraz z całym jego otoczeniem. Budowa całego kompleksu trwała kilka lat i została zakończona w 1939 roku.

 

Budynek główny o prostej, piętrowej bryle był murowany, kryty czerwoną dachówką z dachem zwieńczonym owalną wieżyczką, na której mocowano drzewce chorągwi. Na parterze mieściły się: hala kas, poczekalnia i restauracja. Pomieszczenia te były bardzo wysokie i przykryte zostały sufitem wykonanym z drewnianych belek i desek na zakładkę. Belki i podciągi obrobiono jedynie siekierą, pozostawiając charakterystyczne i bardzo dekoracyjne wyżłobienia. Wszystkie elementy drewniane zabezpieczono specjalnym impregnatem – ksylamitem, dzięki czemu struktura drewna pozostała dobrze widoczna. Żyrandole i cyferblaty zegarów to również ręczna robota kowalskiego mistrza.

 

Podłoga hali kas i poczekalni została pokryta płytkami kamiennymi, ściany otrzymały cokół z płyt trawertynu (rodzaj kamienia), wyżej nałożono chropowaty, naturalny tynk. Na bocznej ścianie umieszczono fresk malarza z Królewca (Königsberg) Gerharda Eisenblättera Fresk ten obecnie jest zakryty, ale być może doczeka się ponownego odsłonięcia.

 

Obiekt szczęśliwie przetrwał działania wojenne i w 1945 roku w dobrym stanie został przekazany polskim władzom. Niestety w ciągu 60 lat użytkowania ulegał stopniowej dewastacji. W budynku nie ma już kas, a w dawnym reprezentacyjnym holu głównym i poczekalni umieszczono lokal handlowy. Na piętrze i poddaszu – lokale mieszkalne i pustostany.

 

Dworzec w Olsztynku jest jednym z dziesięciu w Polsce, które zostaną przebudowane przez PKP z wykorzystaniem środków unijnych. Obok gruntownej przebudowy obiektu i nadaniem mu nowej sylwetki zostaną również zagospodarowane tereny na zewnątrz. Odnowiony dworzec kolejowy będzie miał związek z olsztynecką kulturą. – Dom Kultury jest za ciasny. Potrzebna jest sala na koncerty, pracownie – mówi burmistrz Artur Wrochna. – Planowaliśmy wybudować nowy, tymczasem w budynku dworcowym po wykonaniu części usługowej pozostanie jeszcze sporo miejsca. Akurat dla nas. Na początku lutego z udziałem przedstawicieli PKP SA i mieszkańców miasta odbyły się konsultacje. Wszyscy są za połączeniem dworca z miejską kulturą, w tym także Stowarzyszenie do Pielęgnowania Dóbr Kultury Niemieckiej im. Emila von Behringa, którego członkowie użyczyli starych fotografii i dokumentów dotyczących remontowanego obiektu.

 

Remont dworca rozpocznie się w trzecim kwartale i potrwa około roku. Kosztować będzie około 8 mln złotych. Dworzec zostanie wyremontowany dzięki środkom z programu dla Polski wschodniej. Dotychczas na Warmii i Mazurach zmodernizowano dworce kolejowe w Giżycku (Lötzen), Ostródzie (Osterode) i Szczytnie (Ortelsburg).

 

Cieszy fakt, iż obiekty użyteczności publicznej, w tym o korzeniach niemieckich, zostają poddane gruntownej renowacji i przywracane społeczeństwom lokalnym. W ramach środków dla Polski wschodniej rozpoczęła się już przebudowa dworca Olsztyn Zachodni i trwa opracowywanie założeń do przebudowy dworca Olsztyn Główny. W sumie w całym kraju PKP SA wytypowały 464 obiekty dworcowe, które wymagają działań inwestycyjnych. Łączna wartość dofinansowania ze wspomnianego programu wyniesie aż 160 mln zł.

 

Alfred Czesla

Show More
Wochenblatt - Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej
Datenschutz-Übersicht

Diese Website verwendet Cookies, damit wir dir die bestmögliche Benutzererfahrung bieten können. Cookie-Informationen werden in deinem Browser gespeichert und führen Funktionen aus, wie das Wiedererkennen von dir, wenn du auf unsere Website zurückkehrst, und hilft unserem Team zu verstehen, welche Abschnitte der Website für dich am interessantesten und nützlichsten sind.