Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Od zabawkowych figurek do sztuki

19 stycznia w dawnej zajezdni trolejbusowej, a obecnie sali widowiskowej „Muzeum Nowoczesności” w Miejskim Ośrodku Kultury w Allenstein (Olsztyn) otwarto wystawę rzeźbiarza, aktora i muzyka Piotra Rogalińskiego „Nie-zabawki”. Sam artysta oprowadzał gości wernisażu po labiryncie swoich prac. Rzeźby, artefakty i instalacje o różnej tematyce wykonane są z litego drewna.

– Figurki na tej wystawie są w zasadzie jak drewniane zabawki, którymi bawili się nasi rodzice i dziadkowie. Po prostu umieściłem je w innym kontekście – mówi Piotr Rogaliński zapytany o tytuł ekspozycji. Na jego wystawie można dotykać wielu prac i poruszać poszczególnymi figurkami, co czasem rodzi ciekawe nowe aspekty, niezamierzone przez niego samego.

Piotr Rogaliński
Der Künstler Piotr Rogaliński (rechts) neben seinem Werk „Krankenhaus“ und dem Direktor des Museums der Moderne in Allenstein, Jacek Moczulski
Foto: Uwe Hahnkamp

Od przedmiotów do kontekstów …

W sali znajdują się pojedyncze eksponaty, takie jak: dziecięce grzechotki, wiatrak, maski karnawałowe i teatralne czy świeca, która wraz z dwoma kawałkami drewna tworzącymi ul ma przypominać, że „pszczoły zapracowują się dla nas na śmierć”, jak drastycznie ujął to Piotr Rogaliński, zapalając świecę. Drewno łęgowe staje się zalanym terenem z domami, na jednym kawałku drzewa unosi się samotna łódź z postacią, ale bez steru i silnika; z okuć, starych butów i innych wyrzuconych przedmiotów powstaje wielkie koło losu.

Allenstein 2024
In den Alleen bei Wengaithen (Węgajty)
Foto: Uwe Hahnkamp

– Kiedyś dzieci przedstawiały za pomocą takich figurek świat swoich rodziców, dorosłych, dziś są to moje konstelacje – tłumaczy artysta. Tutaj ludzie na wozach zaprzężonych w woły starają się uprawiać swoje pola lub – obraz z mitów polskiej historii – przywieźć do Gniezna wielki głaz. Tam na czele konduktu pogrzebowego jedzie trzeci wóz z trumną, a za nim wielu „ludzi”. Kolejną długą kolejkę tworzą te same postacie stojące w szeregu po wodę do tradycyjnej studni czerpalnej, w której jednak wody nie ma.

Piotr Rogaliński präsentiert seinen „Leichenzug“.
Foto: Uwe Hahnkamp
Allenstein 2024
Wenn das Wasser fehlt
Foto: Uwe Hahnkamp

… w trzeci wymiar

Susza w kontraście do powodzi, kwitnące róże w kontraście do przejeżdżającego po nich walca parowego, prace o wojnie, zniszczeniu i cierpieniu zestawione z rzeźbami o tematyce „miłosnej”. Piotr Rogaliński rozkłada przed widzem całe spektrum ludzkiego życia i trudności dnia codziennego. Widz musi też zaakceptować zmianę perspektywy. Bo ponad figurami i instalacjami wyświetlanymi na stołach jest jeszcze trzeci wymiar: stado ptaków i F-16 unoszące się pod dachem hali, obok dziecięcego latawca, który – tu wzrok wraca na ziemię – połączony jest z wózkiem inwalidzkim dla dzieci.

Dampfwalze im Rosenbeet
Foto: Uwe Hahnkamp

W obu pracach artysta przetwarza osobiste doświadczenia. Mieszka pod Poznaniem, niedaleko lotniska, z którego startują bombowce. – Czasem w powietrzu dzieje się dużo więcej niż tu, na wsi – wzdycha Piotr Rogaliński. – I właśnie wtedy dochodzi do takich spotkań między zwierzętami a samolotami. Za pomocą latawca i wózka inwalidzkiego uwiecznił obraz ze swojej pracy z niepełnosprawnymi dziećmi – woli używać w stosunku do nich słowa „niedoskonałe”. Dziecko siedzi na wózku inwalidzkim na plaży w piasku, nieruchome i zagubione, a nad nim unoszą się kolorowe latawce – smutny i piękny obraz.

Allenstein 2024
Düsenjäger gegen Vogelschwarm
Foto: Uwe Hahnkamp

Wpływ osobistych doświadczeń

Jednym z mniej przyjemnych wspomnień jest śmierć ojca, która zainspirowała Piotra Rogalińskiego do stworzenia jego najbardziej złożonego dzieła: szpitala – w stylu domku dla lalek. Wiele postaci przechodzi przez to, co czeka je na kilku piętrach, aż do helikoptera na dachu. – Tutaj również dzieci – a także dorośli – mogą pomóc, przesuwać postacie i nadać całości nowe znaczenie – mówi artysta.

Allenstein 2024
Zwischen Rollstuhl und Drachen
Foto: Uwe Hahnkamp

Doświadczył już tego ze swoim wesołym rondem zatytułowanym „Pojazdy”. Mogłoby się ono również nazywać „Cierpliwość”, ponieważ samochody stoją tam w korku, gdyż kolekcjoner metalu przejeżdża przez skrzyżowanie swoim wózkiem, zwracając szczególną uwagę na przepisy ruchu drogowego. Właśnie taka sytuacja przytrafiła się Piotrowi Rogalińskiemu, co humorystycznie opisał podczas wycieczki. Dzieci następnie umieściły w tej pozytywnej pracy kilka czołgów naprzeciwko siebie i zamieniły ją w przygnębiającą wizję stanu wojny.

Allenstein 2024
Geduld – mit dem Leiterwagen im Kreisverkehr
Foto: Uwe Hahnkamp

Dla osób, które chcą się zapoznać z ciepłym materiałem, jakim jest drewno, z tym, co artysta może z niego stworzyć, oraz z różnymi interpretacjami jego instalacji i rzeźb, lub które zamierzają trochę pobawić się figurami, do 3 marca otwarta jest wystawa w Muzeum Nowoczesności w Olsztynie.

Allenstein 2024
Interessierte Besucher der Ausstellung im früheren Trolleybus-Depot von Allenstein
Foto: Uwe Hahnkamp

Uwe Hahnkamp

Show More