Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Wochenblatt – Gazeta Niemców w Rzeczypospolitej Polskiej

Z #deutschbewegt w przyszłość

Już w październiku Instytut Goethego w Warszawie był gościem Biblioteki Wojewódzkiej w Olsztynie (Allenstein), gdzie prowadzi bibliotekę niemiecką i mediatekę języka niemieckiego. Zorganizował warsztaty dla uczniów i nauczycieli „Odkryj niemiecki – język nowych możliwości”. To część nowej kampanii wizerunkowej #deutschbewegt, której patronuje ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie.

Wydarzenie edukacyjne, jak zostało nazwane na zaproszeniach, rozpoczęło się rano na terenie Biblioteki Wojewódzkiej w Starym Ratuszu na rynku w Olsztynie. Na uczestników czekały rozmaite atrakcje i pomysły na organizację zajęć, w tym oferty z wykorzystaniem przestrzeni wirtualnej. – Ta kampania jest czymś nowym w tym sensie, że nie robimy wszystkiego wyłącznie cyfrowo i wszystkiego sami, ale jest to połączone – tłumaczył Piotr Garczyński, odpowiedzialny za projekty medialne w dziale językowym Instytutu Goethego w Warszawie.

Foto: Małgorzata Smolińska/Goethe-Institut Warschau

Analogowo i cyfrowo

Grupą docelową wydarzenia są klasy szkolne od ósmej klasy szkoły podstawowej wzwyż, a także licealiści i osoby rozpoczynające studia. – Nie jesteśmy zadowoleni z tego, co dzieje się z językiem niemieckim w Polsce, i chcemy wykorzystać kampanię wizerunkową do tego, aby nauka języka niemieckiego była kontynuowana poza podstawami, żeby była taka oferta – mówi Piotr Garczyński, wyjaśniając cel projektu i szeroki przedział wiekowy, jaki trzeba wziąć pod uwagę podczas wydarzenia.

Ein Apfel mit dem Aufdruck #deutschbewegt
Foto: Małgorzata Smolińska/Goethe-Institut Warschau

Jedną z atrakcji były jabłka z nadrukiem #deutschbewegt, uczniowie przebierali się i projektowali pieczątki, odznaki i torby z materiału – kreatywne zadania, które według organizatorów cieszyły się dużą popularnością. Uczestnicy mogli również odbyć podróż do Niemiec za pomocą gogli wirtualnej rzeczywistości. – Zgodnie z oczekiwaniami były one ważną stacją doświadczalną dla młodych ludzi. Na szczęście mieliśmy pod ręką wystarczającą liczbę gogli – uśmiecha się Piotr Garczyński.

Die Jugendlichen mit den VR-Brillen
Foto: Małgorzata Smolińska/Goethe-Institut Warschau

Drugą cyfrową atrakcją były „merge cubes”. Są to w zasadzie sześciany z nadrukami na bokach, które po obejrzeniu za pomocą aplikacji sprawiają, że pojawiają się np. związki chemiczne jako trójwymiarowe hologramy albo widoczne są specjalne cechy niemieckiej gramatyki lub praktycznego języka niemieckiego codziennego. – Młodzi ludzie powinni trochę zanurzyć się w rozszerzonej rzeczywistości, którą oferują te urządzenia – mówi Piotr Garczyński. Kod QR na arkuszach informacyjnych prowadzi do strony internetowej Instytutu Goethego (www.goethe.de), gdzie pod hasłem „merge cubes” objaśniona jest ich funkcja i podane słownictwo przydatne w niektórych sytuacjach związanych z mówieniem. Nauczyciele mogą tam również znaleźć dane kontaktowe Piotra Garczyńskiego.

Die QR-Codes auf den Informationsblättern zu den Merge Cubes
Foto: Ewelina Dylak

Od warsztatów do codziennego życia

– Pomysły i materiały na wirtualne lekcje można też znaleźć np. na stronie www.deutsch-digital.com włoskiego nauczyciela języka niemieckiego – dodaje Piotr Garczyński.

„Der-Die-Das“ – Grammatik und Spaß
Foto: Małgorzata Smolińska/Goethe-Institut Warschau

Sebastian Jabłoński, nauczyciel języka niemieckiego i przewodniczący stowarzyszenia mniejszości niemieckiej „Niedźwiedzia Łapa” w Mrągowie (Sensburg), jest entuzjastycznie nastawiony do tych programów: – Brałem udział w niektórych sesjach. Zdecydowanie mogę włączyć niektóre pomysły do moich lekcji. Podobnie jak jego uczniowie z oddziału gastronomicznego Zespołu Szkół nr 2 w Mrągowie załatwił odznaki i inne materiały promocyjne. – Rozdajemy je jako nagrody – mówi i dodaje: – Młodzi ludzie są naprawdę entuzjastycznie nastawieni. Wydarzenia takie jak to są dla nich bardzo dobre. Powinno być ich więcej.

Eine Schülerin beim Bemalen eines Stoffbeutels
Foto: Małgorzata Smolińska/Goethe-Institut Warschau

Notabene warsztaty „Odkryj niemiecki – język nowych możliwości” nie są jednorazowym przedsięwzięciem – przed Olsztynem były już w Warszawie i Poznaniu, a w ramach trzyletniego projektu planowane są kolejne terminy, jak zapowiada Piotr Garczyński: – Będą one on kontynuowane w powiązaniu z nowymi działaniami, jako uzupełnienie tego, czego uczestnicy mogli doświadczyć tutaj dzisiaj. Chcemy być obecni w sześciu kolejnych miastach w 2024 r., aczkolwiek jeszcze nie ustaliliśmy dokładnie w których.

Tak więc kampania #deutschbewegt posuwa się naprzód i dociera do coraz to większej liczby osób uczących się języka niemieckiego.

Uwe Hahnkamp

Show More